דפים

יום חמישי, 13 בספטמבר 2012

אפונה, על מה ולמה?


בתור אחד שנמצא בתחילת דרכו בלהיות טבעוני התחלתי לשאול את השאלות כמו "איך עושים את זה" ו"מה אוכלים עכשיו"? אני חושב שהמעבר לטבעונות הוא מעבר מאוד גדול ולכן כדאי לוודא שהמעבר הזה יהיה חלק ויסודי, לכן בחרתי לקחת צעדים קטנים להבטחת מסע חוויתי ומעניין ולא שינוי מעיק ומחייב סבל.

אז ככה: ברור לי שמעכשיו אצטרך לצרוך יותר פירות וירקות ממה שצרכתי עד כה כדי לחיות בריא ובלי להשתמש בבשר, מוצרי חלב וביצים, ולכן עליי להוסיף לתפריט האישי שלי עוד פירות וירקות שאינני אוכל בדרך כלל. ואז חשבתי על האפונה. אני לא יודע מה אתכם אבל אפונה מעולם לא משכה אותי וכבר מגיל קטן לא אהבתי את טעמה ולא עניין אותי אם היא בריאה או לא ופשוט לא אכלתי אפונה מזה שנים רבות. האפונה היא האתגר הראשון שלי ואני מתכוון כל פעם לנסות מתכון עם מרכיב חדש ולכתוב איך להכין אותו ואיך יצא. אז יאללה, לכבוש אפונה!



אחד המינרלים החשובים ביותר לגופנו הוא הברזל שמאוד חשוב להתפתחות הגופנית ושכלית ודואג לאספקת החמצן לתאי הגוף. הברזל גם משפיע על יכולת הלמידה שלנו, הריכוז ומחשבה וכן גם הכושר הגופני והערנות. מהמידע שאספתי (ואני לא רופא או יועץ תזונה) גיליתי שממאה גרם של בשר בקר נוכל לקבל בערך 2.3 מ"ג של ברזל וממאה גרם של בשר עוף, כ- 1.1 מ"ג. הצריכה היומית המומלצת לברזל נעה בין 8 ל- 18 מ"ג, תלוי במין וגיל. בהשוואת הערכים התזונתיים של ירקות שונים שמחתי לגלות שבעבור 100 גרם של אפונה נוכל לקבל 2 מ"ג של ברזל, כמות מאוד דומה לזו שנקבל מבשר בקר! בנוסף לכך, אפונה עשירה בוויטמין C שעוזר לגוף לספוג את הברזל ביעילות ולכן החלטתי לנסות משהו עם אפונה. אז הנה מתכון שניסיתי להכנת מרק אפונה סמיך שיצא פשוט טעים ביותר!

מרק אפונה עשיר

מצרכים:

500 גרם אפונה יבשה
3 גזרים גדולים
4 שיני שום
2 בצלים לבנים גדולים
4 מקלות סלרי
2 ליטרים של מים או ציר ירקות
מעט כוסברה

- מומלץ לשטוף את האפונה היטב ולהשרות אותה במים למשך הלילה

הכנה:

חותכים את הבצל והשום לקוביות קטנות ומטגנים יחד בסיר רחב עם מעט שמן.
חותכים גם את הסלרי (ללא העלים) והגזר ומוסיפים לטיגון עד להתרככות הירקות.
מוסיפים את האפונה וזורים מלח ופלפל לפי הטעם וכפית של כמון.
שופכים את המים או הציר ומחכים לרתיחה מלאה.
כשהמים רותחים מורידים את האש ללהבה קטנה, מכסים ומבשלים למשך שלוש וחצי שעות.
עשר דקות לפני תום הבישול קוצצים מעט כוסברה ומוסיפים למרק.

- אם יש בבית מיקסר מקל אפשר לטחון את המרק באמצעותו.






כמו שאמרתי, יוצא מרק טעים ביותר ועשיר בברזל. הטעם של המרק הזה מאוד ממכר, אתה אוכל כף ועוד כף ופשוט אי אפשר להפסיק! בתיאבון!

4 תגובות:

תולתול אמר/ה...

תודה על המתכון אמנם ויתרתי על הסלרי והכוסברה אבל בטוחה שיצא מעולה...

Life of a wendt אמר/ה...

גם בלי סלרי יוצא מעולה, אין חשש :)

אנונימי אמר/ה...

התמונה זה של מרק עדשים לא?!

Life of a wendt אמר/ה...

לא, של אפונה. האפונה מקבלת צבע כהה בבישול.